Střepy snů

Matouš „Erric“ Ježek

Všude kolem byla naprostá tma. Byla sama a nemohla zastavit pláč. Uslyšela šepot z dálky. Zvedla se a utíkala tmou. Hlasy se k ní blížily a volaly. Desítky šeptajících rtů ji prosily, aby se zastavila. Ucítila dotek, pak druhý a třetí. Cítila cizí dech v uších a něčí ruce se jí bezostyšně dotýkaly.

Ze tmy vysvitly modré hvězdy. Vzepřela se, udělala krok a snažila se k nim natáhnout. Několikero rukou jí podráželo nohy a stahovalo ji zpět. Desítky prstů se po ní plazily a zatínaly se jí do kůže. V dálce se modré hvězdy slily do jednoho světla, jež pro ni teď bylo jedinou nadějí. Cizí ruce jí zakryly oči i ústa a zcela ji pohltily.

Vypjala se, zaryla prsty do matrace a urputně se snažila nadechnout se. Pak se schoulila a rozplakala se.

Sára seděla sama ve velké posteli v ještě větším pokoji. Třásla se.

Nakonec utřela slzy a odešla do sprchy. Voda smývala z jejího bledého těla všechnu bolest a horká pára odnášela myšlenky. Uhladila si černé vlasy, zaklonila hlavu a nechala si vodu stékat po obličeji.

Otevřela oči a hrůza ji vtlačila do rohu sprchového koutu. Stál tam cizí chlap.

Chytil ji za ruku, vytáhl ven a ostře řekl: „Jdeme a hned!“

Střepy snů jsou připravovaná vyprávěcí hra zaměřená na podporu příběhu a psychologii postav. Ve Střepech snů na sebe vezmete roli vámi vymyšlené postavy a prožijete s ní spoustu dobrodružství tak, jak je znáte z vašich oblíbených filmů. Vše, co mohou dělat hrdinové ve filmech, budou umět i vaše postavy; jen na vás záleží, jakou úlohu jim přiřknete.

Postava každého hráče ve hře má nějaký sen, za kterým si jde a jehož chce dosáhnout. Cesta bude těžká a strastiplná a právě o té cestě za lidským cílem budete vyprávět. Jen na vás bude, jaká touha požene postavu dopředu. Ve Střepech snů je možné vše, otázkou je jen, jakou cenu bude muset postava zaplatit.

Ve vaší režii

Pravidla pro hraní Střepů snů jsou natolik univerzální, že v nich můžete sehrát jakýkoliv příběh. Nic vás nebude omezovat ve výběru prostředí, žánru nebo historického období. Můžete hrát v pohádkovém světě, fantasy, sci-fi, můžete vyprávět detektivku nebo horor.

Hra vám pomůže připravit prostředí, téma hry a postavy, aby vás hraní bavilo a zažili jste strhující děj podle vašich nejvroucnějších představ. Nemusíte studovat filmovou akademii ani být zkušení herní designéři, aby váš příběh opravdu stál za to. Střepy snů vám se vším pomohou, aby pro vás i tvorba hry byla zábavná.

Každý hráč si vytvoří postavu a sám si určí, co bude ve hře dělat, tak aby jej to bavilo. Jeden z hráčů se stane vypravěčem, který nebude mít vlastní postavu, ale bude ovládat všechny vedlejší postavy ve hře, popisovat herní svět a hlavně bude hru moderovat.

Hru budete připravovat společně s ostatními hráči, což vás příjemnou cestou naladí na samotné hraní. Na konci herní přípravy vytvoříte upoutávku na svou hru, jako by to měl být nový film přicházející do kin. V upoutávce se zmíníte o scénách, které chcete, aby se ve hře objevily, a pak se při hraní budete snažit je vyplnit.

Nachystáte ale jen to, co je pro vás ve hře důležité. Pozadí hry a různá tajemství pak připraví vypravěč. Budete tedy mít stále důvod být napjatí, kam bude běh událostí směřovat.

Střepy snů vyjdou jako jedna kniha, ve které najdete všechna pravidla a rady. Kdykoliv vám dojde inspirace nebo nastane problém, můžete se do ní podívat – budou tam inspirační texty, palety a náměty věcí, které si můžete do hry vybírat, a návody, jak hrát.

Opravdové drama

K dobrému příběhu patří strhující děj, který buduje napětí a nejistotu a zároveň graduje k vrcholu, aby mohl skončit velkolepým koncem. Střepy snů tak fungují.

Každá zásadní situace ve hře se řeší tzv. konfliktem. Nezáleží na tom, jestli postava střílí, utíká, nebo se snaží namluvit si partnera, všechno se řeší jedinou mechanikou – „vyhodnocením konfliktu“. Čím více konflikty postava projde, tím jsou pro ni těžší a tím větší překážky na cestě za svým snem musí překonávat.

Konfliktem se ale neřeší jen jeden úkon postavy. Vždy se konfliktem rozhoduje o nějaké znatelné části děje. Nezáleží na tom, kolik jednotlivých činností postava udělá, důležité je, co tím chce dokázat. Konflikty velmi urychlují běh děje a jeho spád, protože vyhodnocením jednoho jediného konfliktu posunete děj o velký kus dál. V jediném herním sezení tak stihnete prožít honičku na motorkách, přestřelku v metru, odstranění zrádce a ještě rozvíjet niterné pohnutky všech postav.

Protože by bylo velmi omezující, kdyby měla postava seznam schopností a dovedností, které může používat, má ve Střepech snů postava svou roli v příběhu. Pokud má roli „voják“, dostane herní bonus, když bude dělat cokoliv, co souvisí s vojenským výcvikem. Je-li někdo „čaroděj“, dostane výhodu vždy, když bude kouzlit. Nebudete mít žádné seznamy kouzel, váš čaroděj bude umět to, o čem budete vy sami vyprávět.

Vaše postava bude moci uskakovat kulkám, skočit na ližiny helikoptéře, bude moci přežít hrozivá zranění, jednoduše proto, že to patří k její roli ve „filmovém“ příběhu.

Postava si do hry nenese jen cíle, za kterými si jde, a role, jež udávají její místo v příběhu, ale také hodnoty, které určují, co je pro ni v životě opravdu důležité, a šrámy, které postavu omezují a trápí ji. V průběhu hry bude postava přicházet o své hodnoty a zjišťovat, že je pro ni důležité něco jiného. Její šrámy se budou prohlubovat, nebo budou naopak mizet, jak se s nimi bude postava vyrovnávat. Často bude vaše postava muset něco obětovat, bude stát na rozcestí, kdy bude muset udělat nějaké těžké rozhodnutí. Budete si často klást otázky: „Stojí to za to?“ „Jak daleko je má postava ochotna zajít?“

Jak vidno, postavy se v průběhu hraní budou měnit a zážitky je jednoznačně poznamenají. Díky tomu bude mít hra spád a na konci budete mít pocit, že jste se svou postavou zažili opravdový příběh.

Více než hra

Ke hraní Střepů snů budete potřebovat klasické hrací šestistěnné kostky. Celá hra pak stojí na principu zvyšování sázek. Dvě strany v konfliktu (hráč a vypravěč) se vsadí, kam bude příběh dál pokračovat. Hráči postupně vyprávějí a házejí kostky na stůl. Střídají se ve vyprávění a zvyšují sázky tak dlouho, dokud druhý nechce nebo už nemůže přihodit.

Jako sázky budete přihazovat hodnoty, role nebo šrámy postavy. O ty v konfliktu půjde. S každým navýšením sázky bude vaše postava více riskovat. Když uspěje, čeká ji větší výhra, ale když prohraje, může o hodně přijít. Vsázení rolí, hodnot a šrámů vždy vyprávěním opodstatníte. Hra vás tak bude podporovat ve vymýšlení zajímavých situací a kreativním vyprávění. Všechno podstatné budete mít před sebou na papíře s postavou.

Nejenže si stvoříte postavy, prostředí a rozhodnete, o čem hra bude, navrhováním sázek do konfliktů budete sami rozhodovat, kam se příběh bude ubírat. Nebudete vázáni jen na svou postavu, budete jako hráči mít možnost vyprávět, o čem sami chcete a co bude nejvíc bavit vás a všechny vaše spoluhráče. Zahrát si Střepy snů bude každopádně příležitost pro příjemně strávený čas s přáteli formou moderní tvůrčí zábavy.

Závěrem

Vydání Střepů snů se nezadržitelně blíží. Na stránkách hry www.strepysnu.cz vycházejí každou chvíli nové informace, zápisy z testovacích hraní a také tam nejdete videozáznam přednášky o této hře. Budete-li mít nějaké otázky, směle se ptejte v diskusi na webu Střepů snů.

Na začátku jste si přečetli jeden z inspiračních textů z příběhu, který bude prostupovat celou knihou. Můžete se také podívat na jeden z obrázků, které v knize budou, a za tímto článkem si můžete přečíst ukázku ze hry, tak jak bude přímo v první kapitole Střepů snů.

Myslím, že už se můžete pomalu začít těšit.

Petra: -přijde k Markovi, skloní se a ztiší hlas-
Chlap v černých brýlích se k tobě skloní a pošeptá ti jízlivě do ucha: „Jestli si myslíš, že tě zachrání ta holka, tak na to můžeš rovnou zapomenout. Asi tak za pět minut ji berou na vymazání paměti.“
Marek: Cože? – Greg to samozřejmě ustojí a tváří se, jako by to s ním ani nehnulo. Mlčím.
Petra: On se ti podívá do očí a křivě se usměje: „Zabte ho.“
-máchne významně rukou, hraje celou dobu roli muže s brýlemi-
Marek: Mám toho akorát dost. Využiji Naději, kterou je protentokrát střep, který mi zůstal v ruce z rozbitého okna. Právě jsem jím přeřezal pouta, vzepřu se na židli a kopnu toho parchanta do hlavy.
Petra: To je jasný konflikt. Co tím chceš dokázat?
Marek: Mým záměrem teď je uprchnout a dostat se včas před kavárnu, kde měla Heather čekat. Předpokládám, že si tam pro ni přijdou, nemůžu dovolit, aby jí vymazali paměť.
Petra: Dobře, vsaďme se, že když neuspěješ, po cestě tě postřelí, ty Heather nestihneš a ona přijde o všechny vzpomínky na tebe i na vaši misi.
Marek: Jdu do toho.
-na stůl dopadnou kostky-
Petra: Hážu proti… prozatím vyhráváš.
Marek: Nohou jsem srazil toho chlapa na zem, židlí odhodil druhého a dávám se na úprk. Ostatní vytahují zbraně a slyším první kulky. Čas běží rychleji než kdy jindy. Proskočím nejbližším oknem, pak na římsu a na balkon. Jeden z nepřátel mi vběhl do cesty, jednou rukou odkloním jeho pistoli, druhou ho chytím za nohu a přehodím přes zábradlí. Skočím na okap, a než se ostatní vyhrnou, mizím na střeše.
Petra: -podívá se do Gregova Deníku a udělá v něm značky-
Na střeše jsou dva další, běžící k okraji střechy. Když vyšplháš, jeden na tebe míří zblízka pistolí.
-hodí další kostky na stůl-
Marek: -vyčte z kostek, že pro tuto chvíli prohrává-
Jsem určitě rychlejší než oni, jednoho zkusím odzbrojit a odhodit a druhého postřelím.
-přihodí na stůl nové kostky, sázka se zvyšuje a riziko roste; opět získává výhodu-
Ozve se výstřel, pak hned běžím po střeše dál, ta kavárna je necelý blok odsud. Dobíhám na okraj střechy, zahazuji pistoli a rovnou skáču.
Petra: Je to daleko i na Grega, odrazíš se a víš, že nemůžeš doskočit až na druhou střechu. Pokusíš se v letu chytit požárního žebříku. Vzpomínáš na své zraněné rameno? Povolilo, jak ses zachytil.
-vezme několik kostek ze stolu a hodí s nimi znovu-
Vymknul sis ho, visíš za jednu ruku vysoko nad ulicí.
Marek: Víš to ty, vím to já a jednoznačně to ví i Greg. Jestli mu na něčem v životě kdy záleželo, je to Heather. Nemůžu dopustit, aby jí vymazali paměť, přišli bychom o všechno.
-vezme některé kostky a znovu s nimi hodí na stůl-
Vytáhnu se na jedné ruce, abych dostal nohu do příček. Pak s bolestí ve tváři vyšplhám nahoru. Už jsou blízko, u hlavy mi zabzučela kulka.
Petra: Vyhráls. Stojíš na střeše pětiposchoďového domu a vidíš, jak před kavárnou zastavilo auto. Dva ozbrojení muži vystoupili a jdou dovnitř. Přišel jsi včas, nyní máš možnost ji zachránit.
Marek: Stojím pět pater nad zemí, možná bezvýchodná situace, možná mám ještě nějakou šanci. Platím svůj poslední bod Naděje a vidím dole kontejner s odpadky. Předkloním se a zavřu oči…
Poslední modifikace této stránky: 09.06.2017 20:45:29
Design by ALTAR.