O světech

Od samého počátku, kdy si lidé začali vymýšlet příběhy, zasazovali je do fantaskních lokací či světů. Příběhy, jako ty o Rolandovi, Beowulfovi či o Siegfriedovi, jsou příkladem vypravěčského umu a imaginace postavené na reáliích našeho světa. S příchodem fantastické literatury a jejich zakladatelů se však objevil zcela nový fenomén – nové světy. Anebo světy tvořící jakousi fantaskní mytologii Země. Vzpomeňme Howardovou Hyperboreu, Tolkienovu Středozem, či Tekumel profesora Barkera. Všechny tyto světy jsou zpracovány jako herní světy pro RPG.

Když v sedmdesátých letech vznikla firma TSR Inc., její první hry byly zasazeny do prostředí imaginárního světa, nyní proslaveného jako Greyhawk, a do Blackmooru, pozdější Mystary. Světy, ve kterých tvůrci DnD dlouhodobě hráli, vznikaly tak, jak to je běžné mezi námi, hráči a Vypravěči. Začínáme v jednoduchém prostředí jedné jeskyně a jejího okolí, abychom přidávali další a další lokace. Podobně jako rozvíjející se příběh. Postupem času zjišťujeme, že tvoříme nejdříve malé územní celky s vlastní historií, legendami a politikou, obydlené celou plejádou nehráčských postav, abychom nakonec územní celky spojili. Stvoříme tak celé vlastní herní prostředí – svět – anglicky Campaign Setting.

Na přelomu osmdesátých let se rozhodlo TSR vydat další světy. První vlaštovkou komerčně tvořených světů je Dragonlance. Právě u něj se poprvé projevilo spojení herního prostředí s neherním merchandisingem – i v Čechách jsou velice dobře známé novely z Dragonlance. TSR vydávalo další a další světy, což vedlo nakonec k roztříštění trhu a zkrachování této společnosti. Vzpomeňme hororový Ravenloft, atmosferický Planescape, ekologický Dark Sun, mišmaš zvaný Zapomenuté říše (Forgotten Realms) a řadu jiných.

Tvorba světů se samozřejmě neorientuje jen na čistou fantasy. Přicházejí prostředí postapokalyptická (Engel), cyberpunková (Shadowrun), sci-fi (Star Wars) a samozřejmě hororové (World of Darkness), či gaimanovská Urban Fantasy (Dreaming Cities). Nelze opomenout ani různé crossovery – spojení různých prvků. Světy jsou zasazeny do různých časových období vývoje naší matičky Země, či pracují s fantastickými nebo tajemnými bájemi známými z našeho prostředí. Existují prostředí a světy zcela odlišné, zasazené na jiné planety. I v našem koutku Evropy vznikl komerční svět – samozřejmě Asterion, který si se svými zahraničními protivníky v ničem nezadá.

Poslední dobou se pak objevuje nový trend spuštěný Hvězdnými válkami – tedy merchandising, spojený s nějakým dobře se prodávajícím produktem. Vznikají herní prostředí založená na známých PC hrách. Průkopníka, hru Diablo, následoval Warcraft, World of Warcraft nebo třeba Everquest. Objevují se prostředí vycházející z úspěšných filmů či televezních seriálů – jmenujme Star Wars nebo Battlestar Galactica. Populární manga a anime je také zpracována – příkladem budiž Slayers. Existují hry dle komiksů či současných literárních děl (A Game of Thrones).

Je jen na hráči a Vypravěči, zda se vrhne do jednoho z těchto prostředí nebo si vytvoří sám svůj vlastní svět. Je to jeho volba a jen on sám ví, co nejvíce vyhovuje jeho povaze.

Long Live the Lance.

Dalibor „Dalcor“ Zeman a Lucie Chalupová

Poslední modifikace této stránky: 09.06.2017 20:45:29
Design by ALTAR.