Deskovky

Dnes patrně nejčastěji používaný zjednodušený název pro to, co by se asi mohlo správně nazývat moderní společenské hry. Velmi široká skupina her, do které snad každý z nás už někdy nahlédnul. Znáte Carcassonne, Bang!, Proroctví nebo třeba deskovou hru Warcraft? Ty všechny a s nimi spoustu dalších deskových a karetních her lze zařadit do této poměrně těžko vymezitelné kategorie. Protože během posledních deseti let začínají tyto hry u nás získávat velmi širokou základnu příznivců, určitě si zaslouží svůj úvodník. Ten se rozhodně nebude snažit o žádné definice, ale pokusí se krátce představit tradici těchto her.

Tradice hraní, která dnes přichází k nám, naplno začala v sedmdesátých letech v Německu. Tam se tedy rozvíjí už téměř 50 let a postupem času se stala obrovským fenoménem. Málokdo z nás si asi dokáže představit to, že nejen názvy, ale i autory a třeba také pravidla, těch nejznámějších her v Německu zná téměř každý od malých dětí až po babičky a dědečky. Pokud si chcete udělat představu o tom, jak se v Německu hraje, doporučuji navštívit veletrh her v Essenu. Ten se koná každoročně v říjnu a během čtyř dnů ho navštíví kolem 150 000 hráčů opravdu všech věkových skupin.

Chceme-li se o tradici hraní dozvědět něco bližšího, je třeba vrátit se k několika důležitým datům. Úplné začátky hraní by se daly vystopovat i více než sto let zpět. První hrou, která by se již mohla řadit mezi hry moderní, je hra Stratego. Ta má původ ve Francii, kde se objevila již v roce 1908. Dalším velmi známým předchůdcem moderních her jsou Monopoly, jejichž první verze byla v USA patentována dokonce již v roce 1903. Takovým mezistupněm mezi těmito předchůdci a dnešními hrami by mohla být akciová hra Acquire, taktéž s původem v USA, z roku 1962.

Tradice opravdových moderních her se zrodila v průběhu sedmdesátých let dvacátého století. Tam začínala jako záležitost úzké hráčské komunity a vyvíjela se velmi zvolna. Takovým prvním zásadním datem je rok 1979. Od tohoto roku uděluje německá akademie her cenu Spiel des Jahres (Hra roku), kterou jako první získala hra Hase und Igel (u nás známá jako Zajíc a želva). Tato cena se za více než 25 let svojí existence vyvinula ze záležitosti uzavřené herní komunity v cenu velmi prestižní. Její vyhlášení dnes každoročně s velkým očekáváním vyhlížejí zejména vydavatelé her. Logo ve tvaru stylizované červené figurky může hře oceněné v daném roce přinést prodeje v řádech statisíců kusů.

Tím už se ale dostáváme do dnešních dnů. K tomu, aby se propojilo původní komunitní hraní s dnešním celospolečenským fenoménem, je třeba zmínit ještě jedno datum. Jedná se o rok 1995. V tom roce obrátili německý zubař Klaus Teuber společně s firmou Kosmos svět moderních her naruby. Vydali totiž hru jménem Osadníci z Katanu. Ta představovala ideální kombinaci hry strategické a zároveň jednoduché, ve spojení s rozvinutou komunikací mezi hráči. Jako ideální hra v ideální čas znamenala revoluci ve světě moderních her. Od té doby se moderní hry rozšířily po celém světě a do široké škály věkových i sociálních skupin. Asi kolem roku 2000 se ve větší míře začaly dostávat i k nám. Ale o tom až zase někdy příště.

Pavel „Pogo“ Prachař

Poslední modifikace této stránky: 09.06.2017 20:45:29
Design by ALTAR.